Tågluff till Rom

Vi har testat att tågluffa genom Europa från Sverige till Rom och tillbaka. Vi är familjen Ny och när vi gjorde denna resa var Emilia 10 år, Axel 8 år och Harry 4 år.

Vi startade från Alvesta och första etappen var till Köpenhamn där vi bytte tåg till Kolding i Danmark. I Kolding hade vi ett längre stopp på ett par timmar för att leka i den mycket fina lekparken de har. Det finns trampbilar, båtar som man kan åka på deras damm, kiosk, lekplats, bord som man kan sitta vid och fika både inom och utomhus. Det finns toaletter samt kranar att ta vatten ur. Allt som man behöver när man pausar från en tågresa.

Vi åkte sedan vidare mot Hamburg, där vi åt på en restaurang och sedan hoppade vi på nattåget till Zurich i Schweiz. Att åka nattåg var nytt för fyra av fem i familjen så det var en spännande upplevelse tyckte vi alla. Vi hade bokat 2 kupéer och hade sovplatser. På morgonen fick vi frukost på tåget och i Zurich hoppade vi direkt på ett regionaltåg till Chur. Vi bytte tåg i St Moritz och vidare till Tirano över fantastiska berninapasset.

I Tirano bodde vi på hotell en natt och där passade vi naturligtvis på att äta pizza och glass. Dag två i Italien spenderades på tåg till Milano och sedan snabbtåg till Rom. I Rom bodde vi på en camping på pendeltågsavtånd från Rom. Det var väldigt skönt att ha tillgång till pool på kvällarna efter långa sightseeingdagar i Rom. Vi såg bland annat de vanliga sevärdheterna såsom Colosseum, Vatikanstaten, spanska trappan och fontana di trevi. Efter tre nätter på campingen i Rom reste vi vidare till Figline Valdarno utanför Florens och bodde på campingen Norcenni Girasole. Här stannade vi en vecka för bara sol, bad och avkoppling! Campingen var fin med flera olika pooler, barnclub, lekplatser, höghöjdsbana, fotbollsskola, restauranger och butiker.

Nästa stopp var Bolzano i norra Italien på begäran av barnen som ville se Ötzi på museum här. Ötzi är en förhistorisk man som dog i Alperna för omkring 6000 år sedan. Han hittades 1991 och nu har man byggt upp ett museum kring detta i Bolzano. Bolzano är en mycket trevlig stad där man kan ägna sig åt cykling, vandring och bergsklättring bland annat. Vi tog liften upp till en bergstopp och vandrade och åt lunch och njöt av fin utsikt.

Efter en hotellnatt i Bolzano åkte vi vidare till Innsbruck i Österrike och stannade här i tre nätter. Här strosade vi i stan, åkte upp till Alpenzoo och tittade på djuren. I Innsbruck kan man också åka till en isgrotta, vandra i bergen, cykla med mera.

Från Innsbruck tog vi nattåget tillbaka till Hamburg och sedan tåg till Köpenhamn och slutligen Alvesta.

Sammanfattningsvis en fantastisk resa på 17 dagar. Vi hade köpt interrailkort för sju resdagar och platsbokat ner till Zurich sedan bokade vi platser allt eftersom. Vi hade inga tågsträckor längre än tre timmar, sedan byte, förutom nattågen. Barnen tyckte det var en spännande upplevelse och som förströelse på tågen hade vi ritblock, lego, spel, ljudböcker och telefoner. Som inspiration har vi använt oss mycket av facebookgruppen Tågsemester som har många väldigt bra tips. Det bästa med att åka tåg är att vi har fått se så mycket av Europa och träffat så mycket folk längs vägen som har varit både trevliga och hjälpsamma.

Boka i förväg och hitta hit

På kartan kan ni de stop familjen gjorde under sin resa

Alvesta

Innsbruck

0,0
Rated 0,0 out of 5
0,0 av 5 stjärnor (baserat på 0 recensioner)
Utmärkt0%
Mycket bra0%
Medel0%
Dåligt0%
Mycket dåligt0%

Det finns inga recensioner ännu. Bli den första som skriver en.