Vandring i Grövelsjön

Det här var en resa vi sett fram emot länge! Jag och min syster skulle åka upp med våra två äldsta söner, 8 och 9 år gamla, och vandra samt tälta i Grövelsjön över en helg i September.

Vi visste att det fanns risk för snö och minusgrader så vi såg till att packa kläder för detta.
För att inte behöva bära allt för tungt så hade vi bestämt oss för att slå upp tältet en bit bort från Grövelsjögården, på andra sidan ån. Vi hade aldrig varit där men sökt mycket information på nätet i förväg och detta verkade vara en passande plats.

Vi skulle sova i två tält och vi såg till att välja två som skulle hålla för det väder som kan uppstå på fjället. Varma sovsäckar, underställ att sova i, raggsockor, underlag till tältet mm. packades.

Maten bestod av en blandning av frystorkat, snackpots, nudlar havregryn mm. Vi hade även med en del färskmat till en planerad lyxig middag, renskav, lingon, ärtor, grädde och snabbris.

Vi visste inte exakt hur långt det var från parkeringen till platsen vi ville slå upp tältet på så det var viktigt att vi skulle kunna bära med oss allt med ryggsäckarna.

Vi tog bilen upp på fredagseftermiddagen, det blev en långkörning och klockan var nio på kvällen när vi kom fram. Vi hade hört att det snöat under eftermiddagen och även om det slutat när vi kom upp så var marken täckt av snö och is. Båda killarna var trötta och sonen var inte på det bästa humöret när vi började gå i mörkret. Vi hade pannlampor och stormlyktor och försökte med hjälp av telefonens karta gå dit vi hade tänkt. Vi hade hört att det kunde blåsa mycket nära sjön, så vi ville hålla till vänster där det fanns lite låga träd. Vi följde en smal stig och hittade en liten grillplats där det såg ut som att vi kunde slå upp tälten.

För att barnen skulle kunna gå och lägga sig snabbt så slog vi upp tälten snabbt i lyktornas sken. In med liggunderlag och sovsäckar och snart sov båda killarna medan mammorna fortsatte fixa med det sista.

Snart låg vi alla i tälten, dessvärre hade min son lyckats somna mitt på vårt gemensamma underlag som är där för extra isolering mot marken. Tänkte att det gick bra ändå så la mitt liggunderlag utanför direkt mot markduken. Det var ett misstag, har aldrig frusit så, trots ett isolerat liggunderlag och dubbla dunsovsäckar. Markkylan kändes verkligen underifrån och jag insåg vikten av att ha något extra tunt under som isolering.

Somnade till slut och vaknade nästa morgon av att det stormade utanför, tältduken slog kraftigt då vi bara fäst markpinnarna och inte stormlinorna kvällen innan.
Gick ut och spände alla stormlinor på mitt och syrrans tält, sen kunde stormen riva utan att det kändes som att tältet skulle blåsa bort!

Morgonen kom vi åt vår frukost utanför tältet. Något jag lärt mig under mina år ute på tur med barnen är att det är viktigt att frukosten går snabbt och att den är god.

Havregryn med proteinpulver i (med vaniljsmak) är en perfekt frukost som ger bra energi och som är enkel. Vi kokar vatten och blandar gröten direkt i skålarna för att minimera disken. Vi vuxna blandade även i lite frön i vår gröt.

Diska gjorde vi i åns iskalla vatten, vi diskar bara med vatten och torkar sen ur med lite papper. Men det finns medel som är snällt mot naturen om man känner att man vill använda det.

Sen var det äntligen dags för resans första tur. En vandring till Silverfallet som vi läst skulle vara en lagom utflykt med barnen.

Solen sken denna dag, men det blåste och regnade lite om vartannat. Men vi hade förberett med bra lager så ingen frös direkt när vi påbörjade vandringen som gick växelvis över kalfjäll med milsvid utsikt, och delvis genom skog av fjällbjörk.

Barnen stannade och klättrade i träd, lekte vid bäckar och raviner.
När det blev dags för lunch så hittade vi en plats där vi kunde spänna upp en tarp som skydd för regnet som kom och gick. Barnen åt nudlar och vi snackpots med extra couscous och ölkorv till. Snackpots är perfekta som lunch eller mellanmål, men vi vuxna vill gärna lägga till lite extra för att bli mer mätta.

Efter en paus fortsatte vi mot vattenfallet och sedan vidare upp mot renstängslet som separerar den svenska och norska gränsen!  Här uppe är allt platt och man ser alla fjällkedjor och berg runtomkring, både på svenska och norska sidan.

Hela turen tog ca 4 timmar, den var lätt att gå och varierande i naturen. Otroligt vackert med både fjällbjörkarna och de öppna vidderna.

Kvällen spenderades vid grillplatsen vid sjön. Man kunde köpa en säck ved vid Grövelsjöstugan så vi lagade mat där, renskav i gräddsås med ris till som sedan avnjöts i solen. Medan vi lagade mat så lekte killarna vid vattnet, vips så hade en sko trampats ner och både sko och strumpa var genomvåt och iskall. Upp med strumpan och skon vid elden för att torka, dock så kom en vindil och blåste ner strumpan i elden, innan vi hann rädda den så hade två stora svarta hål uppstått.
Tur att vi hade med oss extra strumpor ?

Nästa morgon vaknade vi av att det lät utanför tältet, trodde först att det var syrran som var uppe tidigt men när vi öppnade tältduken såg vi tre renar på väg bort. Dem hade varit i lägret och nosat på grejerna som låg framme och puttat ner alla våra matlådor som legat på tork.

En häftig upplevelse!

Det var söndag och idag skulle vi åka hem, så efter frukosten var det dags att riva lägret.
Det visade sig att skon fortfarande inte hade torkat, men en plastpåse i skon löste det problemet.
Tältdukar och sovsäckar fick vädra och torka på lina medans allt packades ihop. En tunn 10 meters lina har vi alltid med oss för att kunna hänga upp saker i lägret. Det kan varmt rekommenderas.

När vi packat bilen så åkte vi till fjällstationen och parkerade för att ta dagens sista tur, en vandring upp på Jakobshöjden och förbi det gamla samevistet.

Den här turen gick genom mer skog innan vi kom upp på fjällsidan, där blev det mer klättring över stenblock och vi fick använda oss av telefonens karta för att försäkra oss om att vi gick på rätt stig då det går många omärkta stigar längst fjällets sida.

Vi fick uppleva en fantastisk utsikt över dalen och Grövelsjön, och vi kunde se hela vägen bort till norska gränsen där vi gått dagen innan.

Vi hade gärna stannat ute längre men då vägen hem var lång så behövde vi röra oss tillbaka.

Vi kan lugnt säga att Grövelsjön var precis så magisk som vi hade hoppats. Det är en perfekt plats att åka till som familj då det finns så många olika leder att man alltid kan hitta något som passar de åldrar som följer med.

Vi är väldigt sugna på att vandra med en övernattning också, men det är onekligen smidigt när man vandrar med barn, att inte behöva bära med sig all utrustning utan endast mat och fika för dagen. Man kan även lyxa till det och ta med sig lite extra saker som man kanske annars skulle lämnat hemma.

Viktigt att tänka på vid vandring i fjällen:

• Vädret kan ändras snabbt. Ha alltid med ombyte och regnkläder i väskan.
  • Ha bra skor, det är mycket upp och ner och ojämn mark
  • Snacks! Nästan viktigare än maten (bara nästan). Att fylla på med snabb energi är viktigt både för kroppen men också humöret. Packa med smågodis, choklad, nötter, chips, frukt. Ta sånt som barnen gillar.
  • Kläder! Ha hellre flera lager som kan varieras, än ett riktigt varmt. Man blir snabbt varm när man går uppåt, men sen lika snabbt kall när man sitter still. Viktigt att kunna ta på och av för att anpassa efter situationen.
  • Låt gärna barnen bära med sig sitt eget fika, men det ska inte vara tungt, då blir det bara jobbigt.
  • Avsätt tid i planeringen så ni kan stanna och leka på vägen. Kanske klättra i ett träd, följ en bäck, plocka bär. Det är ofta dessa små stunder som uppskattas mest, den där korta stunden på toppen uppskattas nog mer av oss vuxna. Se till att vägen dit blir ett äventyr ?
  • En tarp i väskan blir ett bra skydd för sol eller regn och ni hittar några träd att spänna upp den mellan. Glöm inte ta med några markpinnar för att spänna med. Träna gärna hemma innan ni ger er ut. Går ni med stavar är dessa perfekta att använda som stöd.
  • Ska ni sova i tält så tänk på att nätterna blir kalla och markkylan kan påverka mycket. Sovsäck är viktigt men underlaget får inte glömmas bort. Ett extra liggunderlag i cellplast under det upplåsbara kan göra mycket för isoleringen.
  • Var flexibla! Upptäcker ni att dagens planering kanske inte blir som tänkt eller att dagens tur blev för lång/svår? Planera om! Gå en annan väg, avbryt även om ni inte kommit fram till målet, hellre en angenäm tur som alla uppskattar än en där alla är trötta och griniga.

Vi hoppas ni får chansen att besöka Grövelsjön, vill man inte bo i tält finns det många olika boenden att välja mellan, men det är speciellt att vakna i tältet mitt i naturen, men renar som promenerar förbi!

Mer info och hitta hit

Grövelsjön

0,0
Rated 0,0 out of 5
0,0 av 5 stjärnor (baserat på 0 recensioner)
Utmärkt0%
Mycket bra0%
Medel0%
Dåligt0%
Mycket dåligt0%

Det finns inga recensioner ännu. Bli den första som skriver en.