En viktig del av resan är att få ta del av landets shoppingutbud. Drygt 7 av 10 (74 procent) av svenskarna brukar alltid köpa souvenirer eller klädesplagg under semesterresan.

I topp ligger märkesprodukter, kopior av kända märkesvaror samt lokalt tillverkade kläder och skor. Svenskarna har även en förkärlek till kylskåpsmagneter. Det visar Vings senaste undersökning Resepanelen där 7 119 personer svarat på frågor om sina res- och semestervanor.

Förutom märkesprodukter, kopior och lokalt tillverkade kläder föredrar knappt 3 av 10 (27 procent) att inhandla lokalt producerad dryck medan 26 procent gärna köper hem kryddor.

–  Att få ta del av ett annat lands shoppingutbud är en stor del av upplevelsen på resan för många. Shoppingen utomlands är ofta annorlunda och mer inspirerande än här hemma i Sverige, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.

Populäraste inköpen under resan: (tre svarsalternativ möjliga)

1. Märkeskläder, skor och väskor                38 procent
2. Kopior av kända märkesvaror                   37 procent
3. Lokalt  tillverkade skor och kläder           27 procent
4. Lokalt producerad dryck                           27 procent
5. Kryddor                                                        26 procent
6. Strandkläder                                                22 procent
7. T-shirt med tryck eller resmålsnamn       14 procent
8. Kylskåpsmagneter                                       12 procent
9. Mat                                                                11 procent
10. Annat                                                            7 procent

Om Resepanelen: Resepanelen är en kanal mellan reseintresserade och semesterarrangören Ving. Det är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Den här panelen har besvarats av cirka 7 119 personer, som är medlemmar i Vings resepanel. Undersökningen genomfördes under september månad. Urvalet är ett s k bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.