Äventyr i Vemdalen

Nu ska vi på äventyr med familjen Ny. Nu drar vi till Vemdalen och går på björnsafari och bäversafari.

Vemdalen är långt ifrån bara ett bra vinterresmål utan bjuder på väldigt mycket att göra för hela familjen även på sommaren.

Nu klär vi på oss vår safarioutfit och drar till Vemdalen.

Nu ska vi på äventyr i Vemdalen, häng med på björn och bäversafari

På väg till Vemdalen

Då var det dags för familjen Ny att resa till Vemdalsfjällen för en vecka med olika aktiviteter och avkoppling. Efter en hel dag i bilen var det skönt att sträcka på benen och andas fjälluft för oss smålänningar.

Destination Vemdalen som vi besökte består egentligen av några olika områden: Klövsjö, Storhogna, Vemdalsskalet, Vemdalen by samt Björnrike. Vi har valt att hyra stuga av Skistar i Storhogna. Man kan också bo på hotell både i Klövsjö, på Vemdalsskalet samt i Storhogna. Det finns också vandrarhem och privat stuguthyrning samt camping. Livsmedelsbutik som är öppen finns i Vemdalen by, Vemdalsskalet samt Klövsjö, så man får tänka på att handla när man har vägarna förbi dessa ställen. För att ta sig mellan de olika ställena krävs bil.

Björnsafari

Några veckor innan vi reste bokade vi in två olika guidade turer: Björnsafari familjetur samt bäversafari familjetur. Detta bokade vi via Äventyr och konferens i Klövsjö/Vemdalen. Detta företag har flera olika guidade turer både sommar och vinter. I valde familjeturerna eftersom vi tyckte de var prisvärda och barnanpassade.

På tisdagen var det dags för det första äventyret, björnsafari, som guidades av Jan-Ola. Vi var tre familjer som anmält oss och stod redo på uppsamlingsplatsen. Vi åkte sedan ca 5 km tillsammans med våra bilar ut i skogen. Spännande för oss sörlänningar som inte är vana vid björn i skogarna, kanske skulle vi få se en? Jan-Ola berättade att i just detta område lever ca 10 björnar, och att de nästan alltid har koll på var vi människor befinner oss när vi är i skogen eftersom de hör mycket bra samt att de har mycket bra luktsinne. När björnen vet att det är människor i skogen viker de nästan alltid av åt ett annat håll eller ligger och väntar på att vi ska försvinna iväg fick vi veta.

Vi vandrade runt i skogen ca 1 timme och fick se spår efter björnen, bland annat bajs, riven myrstack, revirmarkering på träd samt ett ide som vi fick krypa in i och se hur björnen bor under vintern. Efteråt fick vi grilla korv och prata om vår upplevelse. Vi tyckte alla att det var spännande att gå ut i skogen i björnens spår, och kanske var det skönt att vi bara fick se spåren?

Bäversafari

På torsdagen var det dags för Bäversafari och då fick vi paddla ca en timme på en å för att försöka se bävrar. Vi såg deras bon och hur de har gnagt på stora trädstammar för att fälla dem, samt deras gångar uppför å-sluttningen. Vi fick också lära oss om bävern, de är nattaktiva djur och ses därför mest om kvällarna. De gnager av bark för att spara att äta till vintern och de blir ca 75-100 cm långa. Tyvärr lyckades vi inte se någon bäver, men vi såg många spår efter dem på pinnar och träd.

Vi gillar att cykla, så det var något vi gärna ville göra när vi var i fjällen. I Storhogna har de en pumptrack samt två flowtrails, och dessa utnyttjades flitigt, framför allt av barnen. Harry tyckte att det var som Liseberg fast på cykel. Det finns även liknande på Vemdalsskalet, men dessa provade inte vi. Vi cyklade uppför klövsjöfjället och cyklade i skidspåret på toppen, vilket var roligt och en lagom runda även för vår 7-åring. Vill man cykla MTB-leder får man ta sig till Åsarna som har två olika leder 30 km samt 45 km. Det finns även en liten bana på 1 km nere i Vemdalen by vid skidstadion.

Dags för lite vattenfall

Destination Vemdalen har en utmaning som heter ”finn fem fall”, vilket betyder att man ska vandra till dessa vattenfall: Fettjeåfallet, Fallmoranfallen, Sångbäcksfallet, Mittåfallet samt Rändåfallet. Vi hann med de tre första fallen. Fettjeåfallet är en vandring på 2 km till fallet och sedan samma väg tillbaka. Detta var enligt oss den finaste vandringen på hela veckan, väldigt vacker naturupplevelse längs med fettjeån med flera forsar och små fall samt trollska bergväggar och fin växtlighet. Väl framme vid fallet som är över 70 m finns fikaplats samt toalett. Man kan komma väldigt nära fallet här.

På onsdagen vandrade vi till Fallmoranfallen som är två fall, övre och nedre fallet. Från Storhogna högfjällshotell till fallen är det ca 5 km, vandring över kalfjäll och genom fjällskog. Samma väg tillbaka så det blev en lång vandring. Vi hade lunch med oss och även badkläder eftersom man kan bada vid nedre fallet vilket barnen gjorde. Men hu så kallt!

Sångbäcksfallet är en kort vandring ca 500 m från parkeringen men väldigt vackert fall och här lekte barnen länge och väl med barkbåtar och pinnar.

Daniel och Axel provade fiskelyckan i Varggranstjärn och Svartåstjärn. Fiskekort löser man enkelt via iFiske-appen eller via swish på plats. Det finns både kanoter, båtar och SUP att hyra.

Jag och Harry provade äventyrsstigen i Björnrike. En fin runda på ca 1 km som går längs med en bäck genom en ravin. Här är mysigt att gå över stock och sten och över små broar. Bäcken forsar fram och är lagom spännande för de yngre barnen. Det finns även en tipsrunda man kan gå och trädjur man kan titta på och leka med.

För de yngre barnen har de även ”Plupps stig” vid Storhogna högfjällshotell och spa. Där kan man gå in i Plupps kåta, dricka ur Plupps kallkälla, gå balansgång och man kunde gå till lilla björnidet. Rekommenderas att läsa böckerna innan man åker dit.

Vi åt mest matsäck under resan samt lagade mat i stugan på kvällarna. Vi åt dock pizza från pizzerian på Vemdalsskalet en kväll och den var väldigt god. Restauranger finns också i Vemdalen by samt i Klövsjö.

Sammanfattning av resan

Sammanfattningsvis har det varit en händelserik vecka där vi provat på vandring lite mer, det har vi inte stor erfarenhet av tidigare. Barnen har också gillat vandringen och tyckt det varit spännande att titta efter lämlar och renar samt att dricka av det rena källvattnet. De guidade turerna har varit roliga och spännande för både oss och barnen, särskilt björnsafari. Vi rekommenderar verkligen att åka till Vemdalen om man vill prova på vandring i fjällmiljö. Cykling är inte det främsta man kan ägna sig åt, även om det finns en del småbanor. Vi hade tur med vädret för vi slapp använda våra regnställ, men vi rekommenderar att man har bra gåskor, gärna vattentäta för det är blött på vissa ställen. I fjällen på sommaren får man räkna med skiftande temperaturer, vi hade 10 grader på morgonen och 25 grader på eftermiddagen vissa dagar så lager på lager som man kan plocka av är bra. Ta med mycket gofika och ut och njut!

0,0
Rated 0,0 out of 5
0,0 av 5 stjärnor (baserat på 0 recensioner)
Utmärkt0%
Mycket bra0%
Medel0%
Dåligt0%
Mycket dåligt0%

Det finns inga recensioner ännu. Bli den första som skriver en.

Info och hitta hit

Läs mer nedan på vad mer som i övrigt finns att göra i Vemdalen på deras hemsida