Leksand sommarland

Följ med oss och besök Leksand sommarland på barnsemestern, här intill siljans strand med mängder av akiviter lovar vi att ni får en toppensemester med familjen.

Ladda vattenkanonerna och packa badbyxorna för nu seglar vi ….

Leksand sommarland, perfekt för barnsemestern med massvis att göra för hela familjen

Vi hade sett en annons med bilder från Leksand sommarland som gjorde oss nyfikna och ledde till att vi bokade två dagars inträde i parken samt en natt på campingen. Vi fick ett billigare pris då vi åkte precis innan den riktiga turistsäsongen började. Jag körde dit med bil vilket kändes som en lagom biltur från Stockholm. Vi kom fram strax innan parken öppnade och det var lätt att få parkering strax utanför campingens reception. Där kunde vi stå kostnadsfritt fram till att vår tältplats skulle bli ledig. Personalen var hjälpsamma och gav oss ett kuvert med information, inträdesbiljetter och karta över både campingen och Leksand sommarland, vi fick tydliga instruktioner vilken tältplats vi skulle få.

Kön till Leksand sommarland gick snabbt och det tog ca 5 minuter från att portarna öppnades till att vi kunde komma in. Jag hade glömt att ta med armpuffar till barnen men dessa fanns att köpa till ett billigt pris i en av affärerna vid ingången. Det fanns omklädningsskåp där man kunde låsa in sina väskor/kläder över dagen. En stuga med omklädningsrum fanns med duschar och toalett, denna blev dock full snabbt så vi valde att byta om i omklädningsbås och duschar som fanns utomhus. Ganska snart från att parken öppnade började vrål höras från skyn ”jag dör, jag dör, jag dör”, med någon som kontinuerligt under dagen åkte linbanan och upprepade samma skrik och som ganska tydligt överlevde dagen.

Inne i parken blev jag glatt överraskad av alla de olika attraktioner som fanns och tänkte att de två dagar som var inbokade lätt skulle kunna fyllas ut med aktiviteter. Förutom rutschkanorna, var båtarna som man sprutar vatten med, trampbåtarna och bungytrampolin favoriterna för min 6 åring. För min 8 åring lockade istället den uppblåsbara hinderbanan Wipeout Siljan mer. Min 6-åring trampande nyfiket på bryggan men eftersom han inte kan simma kunde han inte vara med. Det fanns gott om flytvästar, men man frös till ordentligt när man satte på sig dem, vilket dock inte var i närheten hur kallt det blev om man ramlade i vattnet (för en badkruka som mig). För min 8 åring var det dock inga problem!

Själv tyckte jag Go-cart banan var roligast och blev kallad för fartdåre av min 8 åring :). Till min 6 årings förtjusning fick han åka med en av de unga killarna som sommarjobbade vid Go-cart banorna då jag var ensam vuxen med mina barn. Så fort han åkt ett varv ställde han sig tillbaka i kön igen och hans leende strålade från långt avstånd när han fort åkte runt banan med sommarjobbaren.

Matutbudet var inte jättestort men fungerade för barnen mina, pris som förväntat för ett sommarland. Vi varvade hamburgerhaket ena dagen och Tacobuffen andra dagen i en matstuga som fanns nära höghöjdsbanan. Där fanns även pannkaksbuffe vilket passade mitt yngsta barns smak. Kön var lite längre men det gick ändå ganska fort att komma fram till buffen, hamburgerhaket upplevde jag hade lite längre väntetid, men där skulle samtidigt maten lagas också.

Väl framme till campingen satt vi upp vårt tält. Vi fick en plats ganska nära ett servicehus vilket var bekvämt. Toaletterna städas regelbundet vilket behövs när det är mycket folk i omlopp. Det fanns kök med micro men inga kastruller eller annat att laga med. Vi hade med oss eget spritkök för camping-känslans skull. När vi ätit tog vi en vandring runt campingen. Barnen älskade campingens lekpark med en stor hoppkudde, egen pool och rutschbana mm. Själv var jag för trött för att bada igen men kunde sitta och titta på dem när de struttade runt. Om man har extra tid finns även en fin minigolfbana och restaurang, affär att inhandla förnödenheter som man kanske glömt. Natten blev regnig och jag tänkte att jag skulle ha bokat en stuga ändå, kanske ingen hit om man inte har ett tält som tål vatten. Barnen sov dock som stockar och var pigga till ytterligare en underbar dag på Leksand sommarland.

Vid hemkörning kan det behövas några extra koppar kaffe eller vila på vägen efter ett par fullspäckade dagar som dessa!

Hoppas ni blev inspirerade av att vårt besök på Leksand sommarland på barnsemestern, har du redan varit där får du gärna här under lägga ett omdöme om ditt besök.

Skirbent var Sarah med familj

Boka i förväg och hitta hit

Siljansvägen 75, 793 90 Leksand

0247 – 138 00

Boende/paketfrågor: bokning@leksandresort.se

Parkfrågor/entréfrågor: info@leksandresort.se

Support för säsongskort och biljetter: support@leksandresort.se

Leksand Sommarland

Siljansvägen 75
0,0
Rated 0,0 out of 5
0,0 av 5 stjärnor (baserat på 0 recensioner)
Utmärkt0%
Mycket bra0%
Medel0%
Dåligt0%
Mycket dåligt0%

Det finns inga recensioner ännu. Bli den första som skriver en.