Kungsberget sommartid i vacker sommarskrud

Kungsberget blommar. Rosa, lila, gula, blå och vita vackra blommor pryder skidbackarna. Men nu är vi här för att uppleva Kungsberget sommartid med en massa äventyrliga aktiviteter.

De flesta förknippar säkert Kungsberget främst med skidåkning. Det gör även vi med tanke på att vi var här tre gånger i vintras och åkte skidor. Men nu är vi här för fjärde gången i år och nästan kickar igång sommaren med äventyr.

Kungsberget Sommartid premiär i lördags

I lördags var det premiär i Kungsberget Sommartid. Det blev minst sagt en succé.  Både stämningen och vädret var på topp vilket resulterade i en familjär folkfest i Gästrikland.

Redan under tidig morgon fylldes berget upp med människor som ville se starten av terrängloppet Björnfrossa. Ett hundratal ultralöpare tog sig därefter an den över sex mil långa banan som delvis gick över Kungsberget. Det var fascinerande att kunna få se starten från vår balkong efter frukosten och sedan kunna sitta och titta när de första började gå i mål kring 15 snåret.

Ski Lodge 101

Kungsberget_sommar_cykling_0

Denna gång bodde vi i Ski Lodge med balkong och utsikt mot backarna.

Ski Lodge är en mindre tre rumslägenhet. Men den var väldigt välplanerad. Endast 39 kvm men de hade ändå lyckats med tre sovrum med två bäddar i varje rum, ett badrum med dusch och torkskåp. Sedan ett vardagsrum med kokvrå. Alldeles lagom egentligen när man är på en aktiv sommarsemester och mestadels är utomhus.

Hyra utrustning

Kungsberget_sommar_cykling_36

Detta var första gången som vi körde mountainbikes nerför. Så vi hyrde all utrustning på plats. Man kan enkelt och bekvämt boka utrustningen innan på deras hemsida. Sen gick vi bara och hämtade ut utrustningen innan liften öppnade. Allt står färdigt i rätt storlek med mountainbikes, ryggskydd, knäskydd, armbågsskydd, handskar och en cool hjälm. Sedan hade vi våra skidglasögon med oss.

Liftkorten

Liftkorten förbokades också på hemsidan. Sedan fick vi en QR-kod på email, som vi sedan scannade i deras liftkortsautomater så kom liftkorten ut. Hur enkelt, bekvämt och smidigt som helst. Man slipper köer. Det tog därmed inte alls många minuter från lägenheten tills vi var kittade och var först i liftkön på morgonen.

Det här har vi aldrig gjort förr, men det klarar vi säkert! som Pippi Långstrump alltid sade

Lyckliga och laddade för en heldag i backarna

Vi tyckte vi såg riktigt coola ut o våra hjälmar och var verkligen riktigt laddade för vår premiär åk.

Kungsberget_sommar_cykling_30

Varierande backar för både nybörjare och erfarna åkare

Naturligtvis finns en pistkarta till cykellederna. Vi höll oss första dagen till den gröna och lättaste banan. På söndagen vågade jag mig på de blå banorna också. Passar också fint till en nybörjare.

Kungsleden en lätt härlig bana

Den längsta leden från toppen blev vår favorit bana. Den åkte vi  flera gånger. Här kan man anpassa farten efter sin egen nivå och få mer flow i åkningen. Den är grön och den lättaste banan.

Det är verkligen så njutbart. Grönskande skogar, vackra blommor, fågelkvitter och andas ren luft. Jag var tvungen att stanna flera gånger och bara njuta av det – HÄR och NU.

Vi tog det väldigt lugnt och fokuserade mest på att ta oss ner lugnt och fint första rundan. När man sedan kände till rundan var det lite lättare att ta mer fart.

Pumptracken.

Pumptracken blev sonens favorit. Här hängde vi mer eller mindre hela eftermiddagen, efter vår dag i backen. Han hittade andra barn att cykla runt och ha roligt med. Pumptracken var en asfalterad cykelbana med flera hopp och kurvor. Perfekt ställe att börja att öva på, innan man ger sig ut i de större backarna.

Kungsberget_sommar_cykling_6

Björnbusarnas Naturstig

Precis utanför Ski Lodge hade de gjort i ordning Björnbusarnas Naturstig. Det är en spännande och kortare vandringsled som bjuder på mer än bara frisk luft och motion. Här kan hela familjen ta en vandringstur tillsammans runt ån, samtidigt som barnen kan lära sig om djur och natur. Med flera stationer blir det en spännande upptäcktsfärd och en perfekt aktivitet att varva cyklingen med.

När vi var här, så hade de ett barnlopp som sonen sprang. Det var uppvärmning med Björnbusen och sedan fick de springa på Björnbusens Naturstig.

Under loppen hann vi såklart inte med alla roliga stoppen som fanns utmed stigen. Men sedan tog vi rundan en gång till och läste på skyltarna och blev lite klokare. Det var både lärorikt och roligt att göra tillsammans.

Kungsberget_sommar_cykling_21

After Trail på vår soliga balkong

På eftermiddagen njöt vi av lite After Trails på balkong. Vi hade sol mer eller mindre hela eftermiddagen på balkongen, så det var väldigt härligt att sitta i solen och njuta av ett glas vin denna vackra sommarkväll.

Kungsberget_sommar_cykling_4

Paddel

Precis bredvid Kungs8:an, med bekvämt promenadavstånd från uthyrningen ligger deras paddel bana. Banan är byggd enligt padel-standard och är utrustad med belysning för att vara spelbar så många timmar som möjligt under dagen.

Paddel är en blandning mellan tennis och squash. Så skulle man kunna beskriva succésporten paddel som är en av Sveriges snabbast växande sporter. Att sporten fullkomligt har exploderat i popularitet är förmodligen mycket tack vare att det är så lätt att lära sig och att det går att ha kul på alla olika nivåer. Paddel spelas dessutom i dubbel och är därmed en fantastisk aktivitet att göra tillsammans med hela familjen eller vänner.

Jag är nybörjare på paddel, men har spelat det några gånger i Spanien. Där faktiskt paddel kommer ifrån. Min yngsta son hade aldrig spelat paddel, så det var premiär. Vi spelade naturligtvis mest för skojs skull och hade en rolig stund tillsammans.

För att spela behövs bara ett varsitt paddelracket och en paddelboll, vilket i stort sett är exakt som en tennisboll fast lite mjukare. Om man inte har egen utrustning kan du köpa eller hyra det på plats när det är öppet. Banan bokar man online.

Mor och sons premiärdag med paddel. Ett fint sommarminne.

Vandringsleder

Det finns ett par utmärkt vandringsleder som man kan gå i anslutning till boendet och backarna. Jag passade på att gå upp för en av halva backarna utanför vårt boende för att ta några vackra bilder.

Beachvolleyball

Man kan också utmana varandra i beachvolley! I området kring Kungs8:an ligger en volleybollplan, en sommarsport som andas härliga sommarkvällar i gott sällskap.

Grillhus

Precis framför Ski Lodge har de små gulliga hus där man kunde grilla. Intill husen finns en vedbod med ved och tändgrejer. Dock behöver man egna tändstickor eller tändare.

Vi hade med oss korv med bröd och tillbehör som vi grillade till lunch. Det brukar vara både mysigt och gott att grilla utomhus i naturen, oavsett årstid.

Kungsberget_sommar_cykling_15

Restauranger

I helgen när vi var i Kungsberget var bara Fröken Filipsson öppet vad vi såg. Men de har tre restauranger där. Vi åt på två av dem i vintras.

På Fröken Filipsson kan man även sitta utomhus, vilket naturligtvis är trevligt.

Öppettider

Kungsberget har nu öppet för cykling helgen 17-18 juni och håller därefter öppet dagligen från och med 23 juni fram till och med 13 augusti.

Priser på liftkort, cykelhyra och boende se hemsidan

Skribent och foto

Lina Sjölund

Lina – Liniztravel (@liniztravel) | Instagram

Liniz Travel –www.liniztravel.com/

0,0
Rated 0,0 out of 5
0,0 av 5 stjärnor (baserat på 0 recensioner)
Utmärkt0%
Mycket bra0%
Medel0%
Dåligt0%
Mycket dåligt0%

Det finns inga recensioner ännu. Bli den första som skriver en.

Boka i förväg och hitta hit