Jesperhus – ett familjeäventyr i Danmark

Jesperhus är ett familjeägt sommarcenter beläget på Jylland i nordvästra Danmark. Från Göteborg tar man sig snabbast till Jesperhus via Stena Line till Fredrikshavn, sedan återstår det cirka två timmars bilfärd innan man kommer fram till sommarcentret beläget vid samhället Nyköping Mors.

Jesperhus – en familjepark

Anläggningen hade sin uppstart 1960. Centret omfattas av 300 feriehus och 500 campingplatser. De olika feriehusen har olika teman såsom djungel-, pirat- och lekhus.  Vissa av stugorna hade rutschkana ned till markplan från ovanvåningen, vilket såg coolt ut. Det finns även ”glampingtält” som kallas för Hugotält.

Det som attraherar barnfamiljer på Jesperhus, förutom campingen, är att det finns ett tematiserat zoo, blomsterpark, badhus med utomhusbad, fina lekplatser och ett inomhuslekland.

Jesperhus_familj_Danmark_resa_113

Vi skulle bo i ett Hugotält. Det finns 20 Hugotält som är fullt möblerade och som har tre sovhytter för plats upp till 6 personer. Det finns även bord, stolar och ett mindre utrustat kök med elektricitet. Till Hugotältet finns också en tillhörande uteplats möblerad med sköna rottingmöbler och parasoll perfekt för kvällens sköna umgänge.

Ankomsten

Jesperhus_familj_Danmark_resa_114

På väg till Jesperhus åkte vi över bron till ön Mors och slogs redan då av den vackra naturen runt omkring. Vid entrén fanns en reception med en välkomnande personal som tog emot oss med öppna armar. Personalen var väldigt tillmötesgående och berättade om vad som fanns på Jesperhus och barnen fick sedan en presentpåse med roliga målarböcker och ett sällskapsspel. De visade vägen till Hugotältet där vi skulle sova och barnen blev lyriska över att vi skulle sova i ett ”tält” och till vår förtjusning visade det sig vara ett jättemysigt tält som var bekvämt möblerat. Vid ankomsten fick vi även entrébiljetter som skulle ge oss fri entré till centrets blomsterpark, badhus och lekland. Medan vi packade upp och bäddade sängarna så sprang barnen över till en fin lekplats mitt emot tältet. Lekplatsen hade en fin klätterställning och en stor studsmatta där de kunde underhålla sig själva medan gjorde iordning det praktiska.

Jesperhus_familj_Danmark_resa_115

Aktiviteter för hela familjen

Några minuter från campingen fanns Blomsterparken. Blomsterparken är en stor park med blommor från hela världen med perenner, rosor, dahlior och ett varierat utbud av sommarblommor. När vi gick in genom grindarna slogs vi genast av den fantastiska trädgården med ljuvliga sommarblommor i alla dess färger. Buskar som var formade till djur och vacker trädgårdsarkitektur med små vattenfall och dammar med karpfiskar.

Där fanns även en sagoträdgård som inspirerats av H C Andersens mästerverk. Till varje saga så gestaltades även karaktärerna i trädgården. Sagorna fanns på danska och engelska. Det var sagor som Prinsessan på ärten, Tummelisa, Den lilla sjöjungfrun, Den ståndaktige tennsoldaten etc. Vi kände att vi skulle ha kunnat tillbringa en längre stund där men eftersom vår agenda redan var lagd så fick vi gå till det söta Pannkakshuset bredvid för att äta en god pannkaksbuffé med tillbehör. Efter lunchen satte vi oss på deras ”Sightseeingtåg” som tog oss en bit upp. När vi gick av så bjöds det på massor med fina aktiviteter. Det var allt från att klappa djur, ponnyridning, vaska guld, karuseller och fina lekplatser. Vi blev väldigt imponerade över att de lyckats att få in så mycket vackert och roligt i samma park. En park som passar alla, ung som gammal.

Jesperhus_familj_Danmark_resa_90

Därefter så gav vi oss in parkens JungleZoo, ett tropiskt växthus där barnen fick träffa på flera exotiska djur såsom papegojor, lemurer, apor, sköldpaddor, parakiter och en hel del andra tropiska djur, närmare bestämt 125 olika arter. Dessa strövade fritt omkring därinne. Barnen tyckte detta zoo var väldigt fascinerande och även här hade de lyckats att skapa en lekyta mitt i det tropiska landskapet. Barnen gav parken tio poäng och ville inte gå därifrån.

Vi besökte därefter badlandet där barnen blev överförtjusta i badlandets rutschkanor och olika bassänger. Badlandet har fyra rutschkanor, tre pooler samt en bubbelpool inomhus och har även ett utomhusbad med två pooler och tre rutschkanor.

Jesperhus_familj_Danmark_resa_24

Förutom badlandet fanns det ett roligt lekland med rutschkanor och bollhav. De hade också en bowlinghall och olika spel som passar stora som små, minigolf, trampoliner, en 4D-biograf och flera fina lekplatser i området.

Som avslutning på vår dag så bokade vi in oss på deras Piratshow, en show i anslutning till Blomsterparken där man som familj kan äta en god buffé med barnvänlig mat och avnjuta middagen till en välgjord piratshow med teater och musik. Trots att den spelades upp på danska så kunde även vi svenskar förstå innehållet och vi tyckte det var en perfekt avslutning på vår heldag på Jesperhus. Som gäster på showen fick vi medverka med lite lek och sång och även vår minsta dansade loss till piratsångerna. En familjär tillställning som gjorde oss både glada och underhållna. Förutom piratshower så har de även flera andra roliga shower utspritt under dagen med sång och teater som passar barn i alla åldrar.

Jesperhus_familj_Danmark_resa_45

Barnens upplevelser

Efter en heldag med aktiviteter så landade vi en stund på altanen och spelade sällskapsspel i kvällssolen innan vi gick och lade oss i tältet. De bekväma sängarna, den friska luften och ljudet av naturen utanför tältet gjorde att vi vaknade utvilade. På morgonen gick vi ned till den lilla affären för att köpa färskt bröd och kaffe till frukost. Medan vi packade ihop för att åka hem sade barnen att de ville stanna kvar och vi vuxna kunde bara hålla med. På Jesperhus kan man stanna i flera dagar och det passar verkligen en barnfamilj som hand i handsken. Här finns aktiviteter för alla! Denna gången  blev det en kort visit men vi skulle gärna komma tillbaka och tillbringa flera dagar här. Ett ställe som barnen nu en vecka efter hemkomsten fortfarande pratar om och visar bilder från för sina kompisar på hemmaplan. En varm rekommendation till alla barnfamiljer som inte vill åka någon längre sträcka från Sverige men ändå få en rolig och avslappnad familjesemester.

Bild och text: Familjen Pereira Johansson

0,0
Rated 0,0 out of 5
0,0 av 5 stjärnor (baserat på 0 recensioner)
Utmärkt0%
Mycket bra0%
Medel0%
Dåligt0%
Mycket dåligt0%

Det finns inga recensioner ännu. Bli den första som skriver en.

Boka i förväg och hitta hit